Mięśnie Kegla ważne po porodzie

mięśnie kegla
szafiarenka.pl

Mięśnie Kegla

Po urodzeniu dziecka zapewne będziecie obolałe, ale mimo to zachęcam do wczesnego wzmacniania mięśni okolic krocza. Dzięki prostym ćwiczeniom mocno nadwerężone mięśnie powrócą do dobrej formy. Polecam przyłożyć się do ćwiczeń mięśni Kegla – a konkretnie ćwiczeń mięśni dna miednicy – jeszcze w ciąży i jak najszybciej po porodzie.

Dzięki ćwiczeniom możecie uniknąć albo zmniejszyć zakres dolegliwości związanych z rozciągnięciem ścian pochwy, nietrzymaniem moczu lub nawet wypadaniem organów rozrodczych. Bardzo mało u nas się mówi o konieczności dbania o mięśnie dna miednicy. W innych krajach, kobieta 2 tyg. po porodzie obowiązkowo zgłasza się na rehabilitacje i ćwiczy z położną. Niektórzy mówią, ze ćwiczenia wykonywane już w ciąży nic nie pomogą… to nieprawda! Jeśli wzmocni się mięśnie dna miednicy, to będą one mniej narażone na uszkodzenie w trakcie porodu, kiedy się prze i tłocznia brzuszna mocno uciska własnie na te partie mięśni.

Po porodzie z kolei każde zaparcia czy np. kaszel w trakcie infekcji czy dźwiganie dzidziusia dodatkowo powodują nacisk na osłabione mięśnie dna miednicy i wówczas może dojść do wyżej opisanych dolegliwości. A nawet jak się uda i po porodzie nic się nie stanie, to za parę lat możecie trafić do poradni urodynamicznej z nietrzymaniem moczu, że nie wspomnę o nikłej satysfakcji z seksu z partnerem, bo coraz luźniejsze mięśnie nie będą odpowiednio utrzymywać pochwy.

Ćwiczenia mięśni Kegla

Ćwiczenia mięśni Kegla można wykonywać podczas karmienia malucha, stania przy zlewie, kuchennym blacie albo w kolejce do sklepowej kasy, siedzenia na ławce w parku, w samochodzie, przy komputerze i w wielu innych, codziennych sytuacjach. Potrzebna jest do tego tylko wola i konsekwencja.
Ćwiczenia generalnie polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni okolic pochwy i krocza. Nie są one trudne, trzeba tylko wiedzieć, o które mięśnie chodzi. A mianowicie o te, które zaciskacie, powstrzymując strumień moczu (jednak, uwaga: podczas tej czynności nie powinnyście ćwiczyć, bo może to doprowadzić do zakażenia dróg moczowych; zatrzymanie strumienia moczu ma wam tylko pomóc w identyfikacji owych mięśni – potem już trzeba ćwiczyć na sucho).

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

Ćwiczenia Kegla mają tę zaletę, że są niezauważalne dla otoczenia, można je więc wykonywać w każdej sytuacji, a także w każdej pozycji – leżąc, siedząc lub stojąc.

Podczas ćwiczeń Kegla mięśnie brzucha nie powinny być napięte, dlatego, jeśli nigdy wcześniej nie ćwiczyłyście, najlepiej zacznijcie na leżąco, kontrolując dłonią, czy nie napinacie brzucha. Pozycja wyjściowa: połóżcie się na plecach, ugnijcie nogi w kolanach, a stopy płasko oprzyjcie o podłoże, rozstawiając je na odległość 20–30 cm. Jedną rękę ułóżcie wzdłuż ciała, a dłoń drugiej połóżcie na brzuchu. Zaciśnijcie mięśnie okolic krocza, wytrzymajcie 5–8 sekund, po czym je powoli rozluźnijcie, chwilę odpocznijcie i zróbcie to samo ponownie. Wykonując ćwiczenia, sprawdzajcie dłonią, czy nie napinacie mięśni brzucha. Nie powinnyście też powstrzymywać oddechu.
Zaraz po porodzie zacznijcie delikatnie, robiąc serię 5 skurczów i rozkurczów. Z każdym dniem jednak zwiększajcie liczbę powtórzeń i siłę napinania mięśni. Po tygodniu zwiększcie liczbę skurczów do 10–20 i wykonujcie codziennie po 2–3 serie.
Stopniowo starajcie się wydłużać czas trwania skurczu do 10 sekund. Warto też wykonywać każdego dnia 2–3 szybkie serie: policz szybko do 20, przy każdej kolejnej liczbie napinając lub rozluźniając mięśnie – taka seria zajmie ci zaledwie 20 sekund.
Wariantów jest wiele. Ważne, by ćwiczyć regularnie i jak najwięcej! Na początku ćwiczenia te mogą wydawać się ciężką pracą, ale gdy będziecie je robić systematycznie, szybko tę sztukę opanujecie do perfekcji.

Odsyłam do materiałów, które z nalazłam w internecie, pokazujących jak ćwiczyć mięśnie kegla:

http://www.youtube.com/watch?v=erwlymHnAjk

ciekawostka-balonik Epi-no http://epino.net.pl/index_epino.php

http://ntm.pl/?pid=main_tresc.pl.218_html.

Gdybyście wiedziały więcej na ten temat proszę piszcie komentarze, każda rada będzie na wagę złota :)

 

A.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ