Integracja sensoryczna na co dzień

integracja sensoryczna
neurologopedaczestochowa.pl
Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna to skomplikowany proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów, organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w działaniu.
Czasami proces ten może ulec zakłóceniu – pojawiają się zaburzenia w rozwoju emocjonalnym i ruchowym, kłopoty z przystosowaniem się do środowiska oraz trudności w nauce. Jeśli jakikolwiek receptor działa nieprawidłowo, informacje wejściowe przekazane są do mózgu w sposób niedokładny. Przez ten błąd odpowiedź mózgu, czyli reakcja organizmu, jest również nieprawidłowa. Mówimy wtedy o zaburzeniach integracji sensorycznej. Więcej pisałam już w poprzednim wpisie TUTAJ.

Jak wspierać rozwój integracji sensorycznej u niemowląt?

U niemowląt najlepiej sprawdzą się delikatne masaże całego ciała oraz zabawy „idzie rak, nieborak”. Umożliwiajmy maluszkom swobodne poznawanie świata różnych faktur i różnorodnych przedmiotów. Nie tylko plastikowych zabawek na macie edukacyjnej, ale też przedmiotów używanych na co dzień w domu. Metalowych garnków, drewnianych łyżek. Pozwalajmy dzieciom raczkować nie tylko po dywanie, ale też po podłodze, płytkach, piasku, trawie, czy kamykach.

U starszych niemowlaków nie ograniczajmy przestrzeni dziecka. Pozwalajmy doświadczać świata – towarzysząc a nie kontrolując dziecięcą aktywność. Dajmy maluszkowi się pobrudzić, raczkować i stawiać pierwsze kroki boso.

Integracja sensoryczna – ćwiczenia wspomagające

Poniżej przedstawiam kilka prostych sposobów na wsparcie dziecka, które przejawia trudności z zakresu integracji sensorycznej. Zachęcam do wspólnego ćwiczenia z dzieckiem.

„Dotykowe pudełko”
weź pudełko po butach lub jakiś woreczek z materiału, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka

„Naleśnik” lub „hot-dog”
ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika

Wspólne gotowanie, degustacja
stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast oraz zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji

„Tor przeszkód”
stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

Turlanie, bieganie, skakanie
turlajcie się razem, ścigajcie się i podskakujcie jak piłeczki, można też skakać na dużej piłce z uszami

Przepychanie, siłowanie:
usiądź na podłodze i ustal z dzieckiem, że jesteś dużym kamieniem i musi cię przepchnąć, potem ty przepychaj dziecko, które stawia opór. Zadanie wykonujcie na zmianę

„Wiatrak”
dziecko wyciąga ręce na boki, na wysokość ramion, pomału obraca się o 360 stopni wokół własnej osi, następnie zamyka oczy i stoi nieruchomo przez 10-15 sekund (niektóre dzieci mogą wymagać pomocy w utrzymaniu równowagi). Dziecko otwiera oczy i pomału robi kółko w drugą stronę. Zawsze należy wykonać tyle samo obrotów w prawą i lewą stronę.

„Taczka”:
chyba każdy zna tę zabawę, dziecko opiera dłonie o podłogę, a Ty chwyć je za uda i prowadź niczym taczkę

Rzucanie, machanie, wojna na poduszki
zróbcie kulki z papieru lub weźcie gąbki kuchenne i rzucajcie do celu, zróbcie wojnę na poduchy

Mały badacz
pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką niech przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu

Malujcie palcami
weźcie duży arkusz papieru oraz farby i rysujcie obiema rękami jednocześnie ten sam wzór

Ukwiał
dziecko kładzie się na plecach i zwija się w kłębek, ręce skrzyżowane, dłonie leżą na przeciwległym ramieniu, nogi krzyżują się w kostkach, głowa uniesiona przyciągnięta do klatki piersiowej, oczy zamknięte. Wolno kwiatek się rozwija, następuje chwila relaksu i ponowne zwinięcie w kłębek. Warto powtórzyć kilka razy tą sekwencję.

Mocne wycieranie
po kąpieli wycieraj dziecko ręcznikiem z wyraźnym naciskiem

Siłacz pomocnik
zachęcaj dziecko do przenoszenia „ciężkich” rzeczy np. (butelki plastikowe napełnione wodą)

Przeciąganie liny

„Wałkowanie”
dziecko leży na miękkiej macie a Ty wałkujesz je dużą piłką z wyraźnym kontrolowanym naciskiem

Deskorolka
wszelkie kontrolowane zabawy z użyciem deskorolki

Niech ten wspólnie spędzony czas z dzieckiem zapewni dziecku świetną zabawę!

A.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ